Keputusan Checkpoint IGCSE - Apakah yang perlu difahami dengan keputusan ini

Untuk semua parents yang anak-anak sedang dan akan belajar di MRSM IGCSE, semasa Tingkatan 2, pelajar-pelajar akan menduduki peperiksaan CheckPoint IGCSE, or in English: Cambridge Lower Secondary Checkpoint. Ade 3 je exam pelajar akan hadapi: Math, Science dan English. Senang kan? 3 je, tak banyak..:D

Sebelum tu, bagi parents yang nak tau lebih lanjut, more info, saya sertakan di sini blog lain yang saya dah type...


Untuk no 1 dan 3, saya update mengikut tahun. Bayaran untuk exam CheckPoint Tingkatan 2 ada dinyatakan dalam blog no 2, selamat mentelaah...
Yang no 4 tu ialah keputusan peperiksaan semester. Pelajar akan sit for 2 exam per semester, semester 1 dan semester 2, dan ada 4 lagi peperiksaan called Ujian Selaras 1 hingga 4, if tak salah. Sebab anak saya dapat results for final exam semester dan Ujian Selaras 3 dan 4. Banyakkan exam pelajar? Good for them, nak memimpin negara satu hari nanti, InsyaAllah...

Ni jadual exam pelajar. Pack? Well, life is wonderful, exam is beautiful...

 

So.. saya kongsikan di sini contoh keputusan CheckPoint or CP untuk MRSM IGCSE Tingkatan 2.

1st page for Math result. Overall result adalah summary kepada Strand result. Ade 4 komponen yang dinilai semasa exam CP Math.
2nd page for Math result. Score yang tertinggi ialah 6, dan ada skala yang diberikan, boleh refer di skala itu dan boleh tahu result adalah di tahap mana. Untuk result Math ni, anak saya dapat 6.0, Alhamdulillah, yang paling highest la tu, ala2 Harry Potter nye grade, Excellent..:D

Ni baru satu result. Ade 2 lagi, Sains dan English. Ni contoh result. 

Result Science, page 1. Overall result is 5.7
Result Science, page 2.
Result English, page 1.Overall result 4.7. Listening paling tinggi 6.0 meaning dia adalah pendengar yang bagus..:D

Result English, page 2.

Kalu perasan, kat page 2, on every result, akan diterangkan apa kelemahan dan kekuatan jawapan pelajar. Soalan exam, nnti saya update bleh bawak balik ke tak, rasa macam tak bleh bawak balik, hence, at least, lepas ni kene buat latihan yang banyak, especially math. Actually kene buat latihan yang banyak untuk all 3 subjects, regardless results yang dapat sebab masa Tingkatan 4, itu adalah exam IGCSE yang grand, hence bayaran exam tu pun GRAND jugak...

So parents, pelajar dan pembaca semua, sila sediakan diri anda untuk sit for exam, parents boleh support anak-anak untuk belajar. Ada yang carik kelas tambahan untuk anak setiap kali anak-anak ini balik PB (Pulang Bermalam). Ramai juga cikgu yang rajin mengajar sambil buat duit (kelas tuisyen IGCSE boleh tahan yer harganya, untuk 1 hari or 1 sesi or 1 private sesi). Oleh itu, marilah kita bersama-sama belajar dengan anak-anak kita. Soalan dalam English, obviously.. dan saya bersyukur, Alhamdulillah untuk results anak saya, semoga anak-anak kita mendapat results yang lebih baik untuk masa hadapan.....

Till then...

Comments

  1. Salam Puan, tahniah anak puan sangat hebat..
    Anak saya belajar di MRSM IGCSE Alor Gajah, Melaka...boleh pian bantu saya untuk mendapatkan guru tusyen pada bulan 12, 2020 tahun ni di mana anak saya akan menduduki checkpoint pada tahun 2021...

    No phone saya: 018 - 2595989

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Puan, tqvm sebb sudi read blog ni. saya tak sure puan rumah area mana, hence, bila saya ask pakcik gugel, saya jumpak ni: https://www.teliti.edu.my/. boleh cuba, or gugel je, pusat tuisyen igcse near me. sure ade banyak pilihan. semoga berjaya puan dan anak.

      Delete

Post a Comment

Popular Posts