Kos nak belajar di MRSM Premier mahai? Mari kita kira bersama-sama, kosnye...

Sebelum ini saya pernah berkogsi kos untuk belajar di MRSM IGCSE, boleh baca di SINI. Sekarang saya nak berkongsi kos untuk belajar di MRSM Premier pula. Pilihan MRSM boleh cek di SINI, if nak tau MRSM mana yang sesuai dan berkenan di hati, yang penting ANAK-ANAK yang nak yer, bukan PARENTS.

Pada tahun 2019, anak lelaki saya yang sulung dapat tawaran masuk ke MRSM Besut Terengganu. Dia 4th intake, so masa first intake tak dapat, saya telah membuat e-rayuan, this time tak perlu tulis surat panjang lebar dan beri secara by hand ke Pejabat Mara HQ kat KL tu, cukup dengan e-rayuan, yang penting, honest dan nyatakan kenapa anak kita nak belajar di MRSM.

Seperti biasa, layari website MARA, sila klik terima tawaran dan 3 jenis files perlu di download dan cetak/ print: surat tawaran masuk MRSM, panduan pelajar baru dan borang-borang pendaftaran yang banyak dan perlu diisi seperti borang pemeriksaan kesihatan. Sila baca dan fahami borang-borang tersebut.

Bab yang paling best sekali ialah pembayaran. Berapa banyak nak bayar untuk MRSM Premier. Untuk tahun 2019, pendaftaran kene bayar RM 342.00, dan details apa yang kene bayar, sila tengok gambar di bawah.


Cara nak bayar jangan risau, ade instruction panjang lebar dalam buku panduan pelajar baru. And as usual kene isi forms yang banyak dan sila ikut senarai semak borang-borang yang perlu diisi, beserta gambar passport 12 keping dan laporan kesihatan.

Selain itu, perbelanjaan untuk kelengkapan pelajar, lebih kurang sama dengan pelajar lelaki tingkatan 1, jadi, saya beli uniforms di kedai Ali Store. Price ade sikit naik as compared to tahun lepas, well, what to do, unless nk beli kain and jahit sendiri, silakan. Resit pembelian seperti di bawah.


Kemudian, semasa hari pendaftaran, ade lagi yg kene pay yer. Yuran Koperasi, seperti di bawah.


Total RM257.00, tu tak masuk sampin lagi yer, and lg 1 T-shirt Taaruf tak bayar lagi. So roughly dalam RM337.00. Monthly kene bayar wang caruman RM60 dan dobi RM12. So, sila kira2 sendiri berapa kene bayar and top up monthly.

Kepada yang nak apply biasiswa boleh tapi tak ramai yang dapat biasiswa, namun begitu no harm trying. Selamat masuk mrsm... make sure anak yang nak masuk, bukan parents...

Goodluck and study smart!!!








24/12/2019 Update untuk bayaran Form 5 

Baru dapat surat from maktab untuk uruskan pembayaran nak masuk Form 5. Mari kita kira bersama-sama.

 



Total bayaran:

RM 64 + RM 89 + RM 167 = RM 320

Untuk tahun ni, wang caruman tidak perlu bayar lagi sebab akan dikira berdasarkan pendapatan isi keluarga. Meaning, yang banyak pendapatan tu kene sumbangkan lebih skit from others. Jumlah nnti akan di update selepas dapat surat mintak bayo...


Selamat membayar parents. Sila belanja berhemah...

Comments

  1. Sy dulu tolak mrsm sbb mahal..sy masuk form 1 sklh harian dpn rumah..alhamdulillah dpt jadi hakim mahkamah sesyen skrg.

    ReplyDelete
  2. Hmmmm ..hakim mahkamah ea...kari babas jugak ni ..

    ReplyDelete
  3. Kos belajar mana ada yang murah.... rata-rata telan belanja beribu ringgit setiap kali pendaftaran awal

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts